lauantai 18. marraskuuta 2017

liikkuminen raskauden aikana

Pahoinvoinnin vihdoinkin väistyttyä on taas ollut mahdollisuus käydä salilla. 
Oon joutunut huomaamaan, että kuitenkaan raskauden aikana mulla ei ole mahdollisuutta liikkua ihan samalla tavalla kun ennen.

Ennen raskautta mulla oli erikseen jalka- ja ylävartalopäivät. Nyt näiden sisältöä on saanut muuttaa aika reippaasti.
Oon aina ennen aloittanut salitreenit lämmittelemällä lihaksia juoksumatolla tai Crosstrainerilla n. 10-15min. Nyt oon jättänyt juoksumaton rauhaan ja lämmitellyt enä pelkässä Crosstrainerissa.

Oli ihana fiilis palata salille, mutta pian treeni alkoi tökkimään, koska tajusin, etten voikaan 8 viikon tauon ja kasvavan vatsan kanssa tehdä enää samoja juttuja kun ennen. Jotkut liikkeet tuntu tosi epämukavalta ja toiset ihan sattukin. Pyörin tuttujen laitteiden ja painojen keskellä yhtäkkiä ihan hukassa ja mietin, että mitä voin täällä enää tehdä.

Monta yllättäen epämukavalta tuntuvaa liikettä jätin pois ja korvasin toisenlaisilla. Joissain liikkeissä oon ihan vaan laskenut painoja enkä edes pyri niitä entiseen tapaan treenien myötä nostamaan ellei sit joku oikeesti enää tunnu miltään. Ennen tein lyhyitä sarjoja isoilla painoilla, nyt taas enempi pitempiä sarjoja kevyemmillä painoilla. Mun treeni on nyt paljon aerobisempaa.

Vähän on ikävä vanhaa kunnon keskivartalotreeniä varsinkin, kun vatsalihaksia oon tottunut ennen treenaamaan paljon, niin nyt tuntuu tyhmältä kun ne pitäs jättää kokonaan rauhaan. Selkälihaksia ois hyvä tehdä mut mulla on vielä vähän hakusessa että mitkä ois sit ne mulle sopivat tekniikat siinä. 


Vaihdoin meidän salin personal trainerin kanssa muutaman sanan ja hän kerto, että on olemassa ihan tiettyjä liikkeitäkin mitä ei oikeesti kannata tehdä raskaana, etten aiheuta omalle kropalle vahinkoa ja esim. raskaudesta palautumisen kanssa ei tuu sit ongelmia sen takia.

Monta kertaa oon kuullut ja näin uskon itsekin, että tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa tässäkin asiassa. Ei oo olemassa mitään sääntöjä koskien raskausajan liikkumista, vaan tääkin on aika yksilöllistä loppujen lopuks mikä sopii kenellekin ja riippuu paljon siitä miten on ennen raskautta liikkunut.
Mulle enemmän hallaa tuottais kuitenkin liikkumattomuus ja oma hormooninhuuruinen mielialakin on selkeempi kun pääsee liikkumaan. Peruskunnosta huolehtiminen on varmasti hyödyksi myös synnytyksessä ja siitä palautumisessa.

Ratsastamaan haluaisin taas, mutta sen riskit on niin isot, että tyydyn oottelemaan raskauden loppuun saakka. Samoin odottelen et pääsisin juoksemaan taas kunnolla, koska se aikanaan loppu siihen, et keuhkoihin sattu ja henkeä ahdisti niin paljon. Uskoisin, että johtu lisääntyneestä tupakoinnista ja nyt kun oon sen polttamisen kokonaan lopettanut positiiviseen tikkuun niin toivon sydämeni pohjasta et pystyn olla polttamatta raskauden jälkeenkin!

Tilasin tänään Sportamorelta parit uudet treenitrikoot korkeemmilla vyötäröillä, että on sit mahallekin tilaa kun alkaa enempi kasvamaan. Lisää muuten kummasti myös motivaatiota uudet treenivaatteet ja niitähän ei voi koskaan olla liikaa. ;)

Rv 19+4 <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti